Απλά, ανάπνευσε!

2019-11-03

Όταν η αναπνοή περιπλανιέται, ο νους είναι ασταθής, αλλά όταν είναι σταθερή η αναπνοή, είναι έτσι σταθερός και ο νους . - Hatha Yoga Pradipika.

Η αναπνοή είναι ίσως η πιο σημαντική σωματική μας λειτουργία , αφού όχι μόνο μας γεμίζει οξυγόνο αλλά έχει την δυνατότητα να διαχέει μέσα μας ζωτική ενέργεια. Αναπνέω καλά σημαίνει, έχω μεγαλύτερη αντοχή, πνευματική διαύγεια, αλλά κοιμάμαι και καλύτερα, με λίγα λόγια η αναπνοή είναι ζωή. Η Yoga και η αναπνοή αλληλοσυνδέονται και αλληλοεπηρεάζονται, αφού η ανάσα μας είναι το πιο σημαντικό εργαλείο σε ένα μάθημα Yoga.

Η Yoga, το πρώτο πράγμα που μας μαθαίνει είναι πώς να αναπνέουμε σωστά από την μύτη μας, αφού από την γέννηση μας είμαστε προγραμματισμένοι να αναπνέουμε μόνο από εκεί . όχι μόνο για σωματικούς αλλά και για ενεργειακούς λόγους. H φύση έχει «προγραμματίσει» έτσι τον ανθρώπινο οργανισμό, ώστε, καθώς εισπνέουμε τον αέρα από τη μύτη μας, ο αέρας αυτός να προσαρμόζεται, μέσω του βλεννογόνου της μύτης, σε μία θερμοκρασία ανάλογη με αυτήν που έχει το σώμα μας και είναι περίπου οι 37 βαθμοί Kελσίου. Φιλτράρεται, μέσω του επιθηλίου της μύτης, από τα ξένα σωματίδια που τυχόν συμπαρασύρονται μαζί με τον αέρα στη διαδικασία της αναπνοής. Το επιθήλιο της μύτης (οι μικρές τριχούλες που υπάρχουν στο εσωτερικό της) κινείται ελαφρά, και έτσι «καθαρίζει» τον εισπνεόμενο αέρα. Με τον τρόπο αυτό ο αέρας αποστειρώνεται, μέσω κάποιων ενζύμων που υπάρχουν φυσιολογικά στο βλεννογόνο της μύτης, ώστε να προχωρήσει «καθαρός» ο αέρας προς το κατώτερο αναπνευστικό.

Η Pranayama ( ασκήσεις αναπνοής) είναι μια από τις θεμελιώδης δραστηριότητες στη yoga. Από τη πλευρά της yoga η σωστή αναπνοή σημαίνει να φέρουμε περισσότερο οξυγόνο στο αίμα και στον εγκέφαλο και να ελέγξουμε την ζωτική μας ενέργεια ( Prana). Γεμίζοντας ενέργεια μέσω των τεχνικών της που μας μαθαίνει η Yoga, επιτυγχάνεται και σύνδεση του νου, του σώματος και του πνεύματος, με αποτέλεσμα η αναπνοή μας να μην είναι σημαντική μόνο για τις σωματικές μας ανάγκες αλλά και τις ψυχολογικές μας.

Η μακριά και βαθιά αναπνοή απελευθερώνει την ένταση. Σκεφτείτε πώς το σώμα σας αισθάνεται όταν είστε ανήσυχοι, θυμωμένοι, φοβισμένοι ή αγχωμένοι Η μακριά και βαθιά αναπνοή αντιστρέφει αυτή τη διαδικασία, που επιτρέπει στο σώμα σας (και το μυαλό) να επεκτείνεται. έτσι λοιπόν η μακριά βαθιά αναπνοή βοηθά στον καθαρισμό των αρνητικών συναισθημάτων για να φύγουν έξω από το σώμα μας.

Από το πρώτο κιόλας μάθημα yoga, επικεντρωνόμαστε στην σωστή και ρυθμική αναπνοή, βασιζόμενη στο γεγονός ότι όταν η Αναπνοή είναι άρρυθμη, ο νους είναι διάχυτος. Όταν η αναπνοή είναι ρυθμική, είναι ήρεμος και ο νους. Στην yoga η αναπνοή είναι αργή, βαθιά, εύρυθμη. Ενσωματώνοντας στην καθημερινή μας ζωή την αβίαστη, αθόρυβη, ήρεμη και φυσική αναπνοή, μεταφέρουμε αυτές τις ποιότητες και στο νου μας. Κατακτάμε υψηλότερα επίπεδα ζωτικής ενέργειας και παρατηρούμε μεγάλη βελτίωση στη σωματική και πνευματική μας υγεία.

Tips:

  • Το μόνο που χρειάζεσαι είναι διάθεση και λίγο χρόνο για να αφιερώσεις στον εαυτό σου. Μια εύκολη τεχνική είναι η παρατήρηση της αναπνοής σου. Καθώς η αναπνοή μπαίνει μέσα σου (από την μύτη) η κοιλιά αρχίζει να σηκώνεται και καθώς η αναπνοή βγαίνει προς τα έξω (από την μύτη) η κοιλιά σου αρχίζει να κατεβαίνει και πάλι. Παρατήρησε το ταξίδι της αναπνοής σου μέσα στο σώμα σου σε κάθε εισπνοή και εκπνοή σου.
  • Βρες λοιπόν το κατάλληλο μέρος, κλείσε τα μάτια και απλώς άρχισε να αναπνέεις.
  • Πριν ξεκινήσεις φόρεσε άνετα, φαρδιά ρούχα, προσπάθησε να μην έχεις γεμάτο στομάχι, βρες μια κατάλληλη θέση στην οποία θα καθίσεις επί 40 ή 60 λεπτά, με την πλάτη και το κεφάλι σου ίσια και, πάνω από όλα, κλείσε το κινητό σου.
  • Παναγιώτης Κοντογιώργος